Skip to main content

Let IT Work – Leverantörsportal: en central plats för leverantörsdata

Let IT Works Leverantörsportal är utformad för att på ett smidigt sätt hantera leverantörers-data, dokumentation och avvikelser. Med enkla gränssnitt och effektiva systemlösningar blir leverantörsutveckling och dataanalys både snabbt och enkelt, vilket ger tydliga resultat för verksamheten.

Portalen är byggd i SharePoint och integreras sömlöst i er befintliga SharePoint-miljö. Om er SharePoint-miljö inte är tydligt definierad, kan ni först ta del av vår produkt Let IT Work – Standards här, som skapar struktur och standard för hela miljön.

Fördelar med Let IT Works leverantörsportal

  • Smidig och effektiv hantering av leverantörsdata, offertförfrågningar och ledtider
  • Samla, skicka och driv avvikelser mot leverantören direkt i portalen
  • Ge underlag och struktur för utvärdering av leverantörer
  • Samla data på köpta komponenter och system
  • Snabb och smidig integration i SharePoint
  • Inga nya licenser eller inloggningar krävs
  • Tillgång direkt via webbläsaren

Let IT Works Leverantörsportal

Portalen är byggt helt i Microsoft SharePoint vilket skapa en enkel integration, access och användning via era befintliga Microsoft konton. Har ni en struktur i SharePoint idag adderas portalen som en modul till ert nuvarande system.

Använder ni inte SharePoint idag så sätter vi upp en genväg till portalen i webbläsaren.

Önskar man att tanka ut data till för rapporter i Excel eller PowerBi hjälper vi gärna till att sätta upp både manuella och automatiska uthämtningar. Vill du skapa tydliga och kraftfulla statistiska rapporter i PowerBi? Kontakt oss

Portalens huvudfunktioner

Avvikelsehantering

Avvikelsehantering är en kraftfull funktion i en smart paketering. Att hantera avvikelser som ska till leverantören kan vara svårt, ta tid samt vara osmidigt att hantera och följa upp.

Avvikelsehanteringen i portalen är uppbyggd efter en välbeprövad metodik för att hantera avvikelser som heter CAPA (Corrective Action Preventive Action). Läs mer om metodiken här

I portalen skickar ni avvikelser direkt från ert nuvarande system för hantering av avvikelser till vald leverantör. Er leverantör får en notis om att avvikelsen registrerats och kan hantera avvikelsen direkt i portalen med tydlig översikt.

Funktionen säkerställer att ingen avvikelse glöms bort eller faller mellan stolarna och att varje avvikelse hanteras på ett standardiserat sätt.

Saknar ni en standardiserad metod och/eller system för hantering av avvikelser? Läs mer om vårt hanteringssystem här

Produkt-, komponent- och systemdata

I funktionen Produktdata kan du som kund specificera en rad produkter, komponenter eller system som du önskar att din leverantör tillhandahåller data för. Exempel på data är vikt, leveranstid, CO2 utsläpp, mm.

När du specificerat produkter eller system du önskar data på kan du löpande påminna leverantören om att uppdatera dessa.

Genom smarta vyer och möjligheten att hämta statistik ur portalen är det smidigt att både jämföra data mellan leverantörer eller följa trender hos en specifik leverantör.

Översikt och administration

Leverantörsportalen har en specifik vy för dig som

Offertförfrågan / RFQ-hantering

Genom portalen kan du smidigt skicka offerter till samtliga, eller utvalda, leverantörer som är anslutna till portalen.

Du kan skriva offerten direkt i portalen eller bifoga filer. Sätt ett leveransdatum så dina leverantörer vet när ni vill ha er leverans och ett slutdatum som stänger offertförfrågan när datumet passerat.

I portalen kan du hantera alla offerter som skickats i en vy eller se alla offerter som skickats till en specifik leverantör.

Nyheter

Trött på att skicka nyhetsbrev via mail eller ringa runt och meddela samma information till alla era leverantörer?

De behöver du inte med nyhetsfunktionen i Leverantörsportalen. Direkt i portalen kan du som användare skapa nyheter med både bild, text och länkar som skickas till alla anslutna leverantörer samtidigt.

Alla dina leverantörer får alltså samma information, inbjudan, nyhetsbrev, mm på samma gång.

Dokumentbibliotek

I dokumentbiblioteken kan du lagra filer så som ritningar, gamla offerter/ordrar, avtal, mm på samma plats. Detta minimerar risken för att det uppstår konflikter pågrund av versionshantering eller avsaknad av information.

Genom robusta säkerhetsfunktioner kan du lagra specifik leverantörs information direkt i portalen samt dela t.ex. allmänna “General Terms and Conditions” så alla leverantörer har samma version av dokumentet.

Vill ni veta mer?

Är ni intresserad att veta mer eller boka en demo?

William Gustafsson

Försäljning och projektledning

Tel. 070 287 25 35

Mail: william.gustafsson@letitwork.se